Naším úkolem je co nejpřesněji odhalit, jak a proč k dopravní nehodě došlo, jak střet probíhal a co udělat pro to, aby se již podobná nehoda nestala. Detailně proto analyzujeme všechny faktory přispívající ke vzniku dopravní nehody, a to s ohledem na specifika dopravního prostoru, vozidlové techniky i lidského faktoru.
V rámci činnosti Hloubkové analýzy nehod jsou šetřeny vybrané dopravní nehody se zraněním v Jihomoravském kraji. Přímo na místě dopravní nehody členové týmu získávají detailní údaje, ze kterých následně vytvoří nezávislý popis celého nehodového děje. Zajistí kompletní fotografickou dokumentaci, vytvoří digitální plánek místa dopravní nehody a případně také trojrozměrný model, který slouží jako podklad pro analýzu nehody v simulačním programu.
V náplni práce specialisty na automobilovou techniku je podrobně zdokumentovat deformace exteriéru vozidla. Využívá k tomu nejen fotografickou dokumentaci, ale také laserový 3D skener. Detailně je ohledán také interiér a jeho poškození, či výbava vozidla.
Prohlídka exteriéru vozidla na místě nehody zahrnuje:
Prohlídka interiéru vozidla zahrnuje:
Po ohledání automobilové techniky porovnávají technici zpracované skeny deformovaného a neporušeného vozidla. Získají tak přesné parametry deformací, které jsou klíčové pro přesnou rekonstrukci nehodového děje.
Provedení dopravního prostoru je detailně analyzováno s cílem identifikovat možné nedostatky, které mohli přispět ke vzniku dopravní nehody nebo ovlivnit její následky.
Na místě nehody jsou zejména dokumentovány:
Dokumentovány jsou také veškeré stopy související s šetřenou dopravní nehody, případně pořízeny videozáznamy či 3D skeny. Místo nehody je zpravidla geodeticky zaměřeno. Na základě získaných dat je poté s pomocí softwaru zhotoven elektronický plánek místa dopravní nehody, na kterém se provádí simulace nehodového děje.
Na místě nehody jsou (pokud to aktuální situace a zejména psychický a fyzický stav účastníků dovoluje) realizovány rovněž rozhovory s účastníky nehod. Rozhovor slouží k zjištění dat o samotných účastnících nehody i nehodovém ději pro výzkumné účely. Zjištěná data jsou však důsledně anonymizována. Zjištěné údaje napomáhají také ke kvalitativnímu zhodnocení podílu lidského faktoru na vzniku dopravní nehody a identifikaci faktorů přispívajících ke vzniku nehody z pohledu lidského selhání.
Cílem je vytvořit přátelskou atmosféru a v relevantních případech rovněž poskytnout první psychickou pomoc. Včasnou psychologickou pomocí je možné redukovat negativní symptomy, které mohou za předpokladu, že se s nimi nijak nepracuje, vyústit u účastníků dopravní nehody v tzv. Posttraumatickou stresovou poruchu.
Návazně jsou získaná data zpracovávána a dále komplexně analyzována včetně rekonstrukce nehodového děje. Rekonstrukce nehodového děje je vyhotovena na základě všech získaných údajů o dopravní nehodě.
Příklad simulací reálných dopravních nehod lze najít zde.
Copyright © 2022
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.