Tyto webové stránky používají soubory cookies, aby bylo možné zpracovávat návštěvnické interakce. Jejich použití je však možné pouze po Vašem souhlasu. Prohlášení o používání cookies.
Jsme tým odborníků na automobilovou techniku, dopravní infrastrukturu a lidský faktor v dopravě.
Naším úkolem je co nejpřesněji odhalit, jak a proč k dopravní nehodě došlo, jak střet probíhal a co udělat pro to, aby se již podobná nehoda nestala. Abychom složili celou mozaiku případu, potřebujeme podrobně analyzovat celý řetězec událostí, vedoucí ke vzniku dopravní nehody.
Na místě dopravní nehody členové týmu získají detailní údaje, ze kterých následně vytvoří nezávislý popis celého nehodového děje. Zajistí kompletní fotografickou dokumentaci, vytvoří digitální plánek místa dopravní nehody a případně také trojrozměrný model, který slouží jako podklad pro analýzu nehody v simulačním programu. Zjišťují první informace o zranění.
Zvládnout první kritické okamžiky hned po nehodě pomohou jejím obětem speciálně proškolení dopravní psychologové.
Cílem jejich snažení je vytvoření přátelské atmosféry a psychická stabilizace jedince. Včasnou psychologickou pomocí je možné redukovat negativní symptomy, které mohou za předpokladu, že se s nimi nijak nepracuje, vyústit u účastníků dopravní nehody v tzv. Posttraumatickou stresovou poruchu.
Psychologové svojí činností napomáhají také ke kvalitativnímu zhodnocení podílu lidského faktoru a psychologických aspektů na vzniku dopravní nehody. Z tohoto důvodu probíhá, pokud to dovoluje aktuální situace (zejména psychický a fyzický stav účastníků dopravní nehody), rozhovor sloužící ke sběru dat o účastnících nehody i nehodovém ději pro výzkumné účely přímo na místě dopravní nehody.
V náplni práce specialisty na automobilovou techniku je podrobně fotograficky zdokumentovat deformace exteriéru vozidla. Využívá k tomu měřící latě a laserový 3D skener. Dokumentuje také postavení jednotlivých ovládacích prvků a deformací v interiéru vozidla. Prohlídka exteriéru vozidla na místě nehody zahrnuje:
Prohlídka interiéru vozidla zahrnuje:
Po ohledán í automobilové techniky porovnávají technici zpracované skeny deformovaného a neporušeného vozidla. Získají tak přesné parametry deformací, které jsou klíčové pro přesnou rekonstrukci nehodového děje.
Na místě dopravní nehody provede odborník na dopravní infrastrukturu kompletní fotodokumentaci předmětného úseku pozemní komunikace a pořídí videozáznamy ze směrů příjezdu zúčastněných vozidel.
Dále na místě zdokumentuje:
Místo dopravní nehody a vzájemné rozmístění stop geodeticky zaměří. Na základě získaných dat je poté s pomocí softwaru zhotoven elektronický plánek místa dopravní nehody, na kterém se provádí simulace nehodového děje.
Příklad simulací reálných dopravních nehod lze najít zde.
Po dopravní nehodě získají odborníci (za souhlasu účastníků dopravních nehod) informace o jejich zdravotním stavu. Veškerá zdravotnická data o zraněné osobě jsou anonymní a jediným identifikátorem je číslo dopravní nehody v databázi. Údaje o zdravotním stavu jsou nezbytné pro komplexní analýzu mechanismu nehodového děje. Informace o zranění účastníků také mohou být důležitá také např. pro vývoj v oblasti konstrukce vozidel.
Copyright © 2022
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.