Odhalí jejich skutečné příčiny.
Navrhne účinná opatření, která povedou k odstranění příčin a tím i následků dopravních nehod.
Hloubková analýza dopravních nehod, zkráceně HADN, je unikátní výzkumnou činností Centra dopravního výzkumu. Podrobně analyzuje vybrané dopravní nehody se zraněním v Jihomoravském kraji.
Na základě spolupráce s Federálním dálničním výzkumným institutem BASt využívá také německou databázi GIDAS (German In-Depth Accident Study = hloubková analýza nehod v Německu). Tím je také zajištěna mezinárodní kompatibilita dat.
Unikátní poznatky zjištěné v rámci hloubkové analýzy dopravních nehod jsou, jak dokládají zahraniční zkušenosti, využitelné v oblasti nastavení priorit kontroly a metodického řízení v oblasti bezpečnosti silničního provozu, úpravu event. tvorbu norem a legislativního rámce na národní i evropské úrovni. Data z hloubkové analýzy mohou sloužit jako podklad pro provádění státního dozoru v oblasti autoškolství. Výstupy z analýzy lidského faktoru jsou uplatnitelné při dopravní výchově účastníků silničního provozu a prevenci rizikového chování. Na základě analýz konkrétních dopravních nehod je poskytována také řada podnětů k úpravám dopravního prostoru.
Provádění hloubkové analýzy dopravních nehod v České republice navazuje na dlouholetý výzkum z první poloviny sedmdesátých let a na něj navazující klinickou analýzu nehod ve Výzkumném ústavu dopravním v osmdesátých letech minulého století.
Soustavná příprava hloubkové analýzy nehod byla v Centru dopravního výzkumu (CDV) zahájena již v roce 2004. Jejím výsledkem byla metodika Hloubková analýza dopravních nehod schválená Ministerstvem dopravy v roce 2009. Na ni v CDV navázal v letech 2011 – 2015 projekt Ministerstva vnitra se stejným názvem Hloubková analýza silničních dopravních nehod.
V současné době výzkum dopravních nehod zajišťujeme v rámci Národního centra hloubkové analýzy dopravních nehod České republiky (CzIDAS). Jedním z jeho cílů je spolupráce se subjekty, které by mohly výsledky výzkumu dále využívat. Jedná se o vlastníky nebo správce komunikací, konstruktéry dopravních prostředků a další. Hlavní činností projektu je hloubková analýza dopravních nehod v ČR, která se zabývá nezávislým výzkumem se zaměřením na průběh dopravní nehody, účastníky, zúčastněné osoby a bezpečnostní systémy. Naše činnost je realizována v dlouhodobém horizontu. Výzkum podléhá striktním podmínkám včetně ochrany dat.
Jedním z průkopníků hloubkové analýzy dopravních nehod je Německo, kde již na počátku sedmdesátých let iniciovaly automobilky první týmy provádějící detailní rozbory nehod. V roce 1973 založil BASt (Bundesanstalt für Straßenwesen - Federální dálniční výzkumný institut) společně s Technickou univerzitou v Berlíně první tým, který se systémově hloubkové analýze věnoval. Následně pak v roce 1999 vznikl společný projekt GIDAS (German In-Depth Accident Study), tentokrát zahrnující BASt a asociaci FAT (Forschungsvereinigung für Automobiltechnik - Automobilní výzkumná asociace).
Podle doporučení odborníků Evropské unie by měla být Hloubková analýza dopravních nehod (HADN) prováděna ve všech členských státech, a to nejen při nehodách se zraněním, ale i nehodách, kde vznikne „jen“ materiální škoda. Na obrázku jsou některé z institucí, které se hloubkovou analýzou nehod zaobírají:
Průkopníkem hloubkové analýzy dopravních nehod je Německo, kde již na počátku sedmdesátých let iniciovaly automobilky první týmy provádějící detailní rozbory nehod.
Německo: German In-Depth Accident Study , Federal Highway Research Institute
Velká Británie: Transport Research Laboratory
Finsko: The Finish Crash Data Institute
Španělsko: Applus IDIADA
Švédsko: Swedish Accident Investigation Authority
Spojené státy americké: National Highway Traffic Safety Administration, National Automotive Sampling System
Austrálie: Centre for Automotive Safety Research
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., svým výzkumným zaměřením pokrývá klíčové potřeby rozvoje dopravy v České republice, a to na celostátní, regionální i místní úrovni. Zabývá se jednak klasickými obory, jako jsou bezpečnost silničního provozu, technologie výstavby, údržby, oprav a rekonstrukcí dopravní infrastruktury včetně geotechnických aspektů a diagnostiky dopravních staveb, dopady dopravy a její infrastruktury na životní prostředí, ale také ekonomikou dopravy, multimodální dopravou, dopravní psychologií, vzděláváním v dopravě, modelováním dopravní poptávky, systémy hospodaření, geografickými informačními systémy, odbavovacími a parkovacími systémy, telematickými řídicími systémy atp.
Naše instituce byla založena Ministerstvem dopravy v roce 1992.
Je právním nástupcem českých částí Výzkumného ústavu dopravného v Žilině, který vznikl v roce 1954.
Od roku 2007 působíme jako veřejná výzkumná instituce.
Od roku 2014 jsme také znaleckým ústavem a to v oborech:
Více informací na webových stránkách www.cdv.cz
Kontakt:
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno
tel: 541 641 711
kontaktní e-mail: cdv@cdv.cz
Seznam použitých zkratek:
CDV - Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
BASt - Bundesanstalt für Straßenwesen - Federální dálniční výzkumný institut
GIDAS - German In-Depth Accident Study
FAT - Forschungsvereinigung für Automobiltechnik - Automobilní výzkumná asociace
HADN - Hloubková analýza dopravních nehod
CzIDAS - Czech In-depth Accident Study
Copyright © 2022
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.