Naše výsledky

V rámci činnosti hloubkové analýzy dopravních nehod se také spolupodílíme na řešení národních i mezinárodních výzkumných projektů, přispíváme také v oblasti prevence, výchovy a vzdělávání. Naše podněty jsou prospěšné také pro úpravu dopravní infrastruktury i pro výrobce automobilů. Vybrané výsledky naší práce můžete najít níže.

Podklady pro dokumentaci a analýzu dopravních nehod

Katalog poškození vozidel
Tato databáze je určena zejména pro soudní znalce z oboru doprava, ale také pro další odborníky zabývající se analýzou a dokumentací dopravních nehod. Součástí databáze jsou data z reálných dopravních nehod i nárazových zkoušek a experimentů.
Zobrazit katalog

Odborná monografie: ANALÝZA POŠKOZENÍ VOZIDEL: Průvodce metodami dokumentace a kvantifikace deformační energie
Kniha si klade za cíl být hlavně praktickým průvodcem celým procesem dokumentace a analýzy poškození vozidla. Obsahuje dvě hlavní části. První část je zaměřena na dokumentaci poškození vozidla – představuje různé metody i měřicí prostředky pro dokumentaci, jejich výhody, ale i úskalí, která mohou při jejich použití nastat.

Preventivní působení BESIP a Strategie BESIP
Hloubková analýza nehod slouží jako nástroj pro cílené, zaměřené, systémové a komplexní rozhodování o opatřeních v souvislosti s bezpečností silničního provozu, neboť umožňuje detailnější poznání mechanismu vzniku a průběhu nehod. Unikátní poznatky zjištěné v rámci HADN vytváří cenný podklad pro preventivní působení SO BESIP a je jedním z nejúčinnějších nástrojů pro směřování strategie BESIP. Údaje zjištěné v rámci činnosti hloubkové analýzy dopravních nehod bývají využívány rovněž pro preventivní aktivity a komunikační kampaně, např. Nepozornost zabíjí; Hele, motorka apod.

Výchova a vzdělávání

eTesty
Podíleli jsme se na návrhu nových testových otázek, které budou zařazeny do platných sad testů pro autoškoly.

LARP jako výchovně vzdělávací metoda v dopravní výchově
Naši psychologové přispívali k tvorbě scénářů her pro dopravní výchovu.

Výcvik a testování řidičů na simulátoru nákladního vozidla
Nebezpečné situace z dopravních nehod jsou součástí virtuální reality simulátoru vozidla.

Výzkum a vývoj

Chodci
Výzkum nových přístupů k ochraně chodců, řešení střetu vozidla s pohybující se postavou chodce.

AktSyst
Vývoj systému aktivní kapoty automobilu s ohledem na rozmanitost lidské populace a implementace biomechanického modelu lidského těla.

Nový typ opěrky hlavy
Speciální opěrka, která zachytí excentrický (vychýlený) náraz hlavy, bude ve vozidle reagovat obdobně jako airbag.

Úprava dopravního prostoru

Při šetření každé dopravní nehody je analyzován dopravní prostor jeho provedení a identifikovány nedostatky, které mohli přispět ke vzniku dopravní nehody nebo ovlivnit její následky. V relevantních případech jsou navrhována opatření, jak dopravní prostor upravit.

Implementace vodorovného dopravního značení pro motocyklisty v ČR

V rámci naší činnosti rovněž realizujeme pilotní studii zaměřenou na implementaci vodorovného dopravního značení pro motocyklisty v ČR. Ve vybraných lokalitách se objevuje speciální vodorovné značení, které má zlepšit bezpečnost motocyklistů v zatáčkách a navádět k bezpečnějšímu průjezdu zatáčkou – omezit jízdu příliš blízko středové čáry, kdy motocyklista již částečně zasahuje do protisměrného pruhu.

Výsledky výzkumu dopravních nehod pro výrobce vozidel

V dnešní době jsou již vozidla vybavena celou řadou účinných bezpečnostních prvků, ale stále je co vylepšovat. Podněty pro úpravy vozidel mohou jejich výrobci získat i z našeho výzkumu dopravních nehod.

Výzkum a vývoj – vybrané výsledky a projekty

Podklady pro analýzu dopravních nehod

Na základě zkušeností z Hloubkové analýzy dopravních nehod, na podkladu datové základny reálných nehod i nárazových testů byl ve spolupráci s Ústavem soudního inženýrství se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+realizován projekt Moderní metody dokumentace a analýzy poškození vozidel. Výstupy projektu mohou s pro znalce, odborníky v oblasti analýzy dopravních nehod i likvidátory pojišťoven a policisty v souvislosti s řešením dopravních nehod.

kniha ANALÝZA POŠKOZENÍ VOZIDEL: Průvodce metodami dokumentace a kvantifikace deformační energie Kniha si klade za cíl být hlavně praktickým průvodcem celým procesem dokumentace a analýzy poškození vozidla. Obsahuje dvě hlavní části. První část je zaměřena na dokumentaci poškození vozidla – představuje různé metody i měřicí prostředky pro dokumentaci, jejich výhody, ale i úskalí, která mohou při jejich použití nastat. 

Specializovaná databáze: Katalog poškození vozidel

Katalog poškození vozidel obsahuje 2 moduly

  • Katalog charakteristických poškození vozidel vznikajících při střetu s dalšími účastníky silničního provozu (chodci, cyklisté, motocyklisté, osobní i nákladní vozidla), ale také s prvky dopravní infrastruktury (stromy, sloupy, svodidla).
  • EES katalog

Nástroj může být nedocenitelnou pomůckou při analýze nehodového děje zejména v případech, kdy jsou podklady z předmětné nehody nedostatečné nebo se jedná o specifická poškození, k nimž zpravidla není v dostupných databázích nárazových testů mnoho dostupných údajů. Databáze obsahuje data z reálných nehod, nárazových testů i experimentů. Ke každému z vozidel jsou k dispozici nejen základní údaje, ale nedílnou součástí je také vybraná fotodokumentace poškození vznikajících při střetu případně vzájemná korespondence poškození, v EES katalogu rovněž video či animace nehodového děje.

Chodci

Ročně dochází na našich cestách k tisícům dopravních nehod, při kterých dojde ke střetu vozidla s chodcem. Právě chodec je ve srovnání s vozidlem mnohem zranitelnější. Vozidlo je podstatně větší a těžší než chodec, má mnohem vyšší kinetickou energii, navíc ochrannou karoserii obsahující deformační zóny a bezpečnostní prvky. Při střetu vozidla s chodcem jsou následky často velmi závažné.

V rámci výzkumného projektu CHODCI jsme se proto zaměřili na identifikaci mechanismu dopravní nehody (DN) osobního vozidla s postavou chodce, který si lze představit jako skupinu faktorů společně ovlivňujících počátek nehody, její průběh a následky.

AktSyst: Vývoj systému aktivní kapoty automobilu s ohledem na rozmanitost lidské populace a implementace biomechanického modelu lidského těla

Při dopravních nehodách osobních vozidel s chodci dochází často k těžkým nebo i fatálním následkům na zdraví chodce. Řidiči a cestující jsou většinou dobře chráněni aktivními nebo pasivními prvky bezpečnosti ve vozidle. V lepším případě dokáží některé prvky ve výbavě vozidla monitorovat chování řidiče a okolí za účelem efektivního předvídání konfliktu nebo nehody.

Cílem tohoto projektu bylo na základě analýzy dat z reálných dopravních nehod navrhnout inovaci aktivního závěru kapoty, jako jednoho ze systémů aktivní bezpečnosti. V rámci projektu jsme vytvořili Metodiku pro sběr dat a analýzy sběru dat pro vyhodnocení zranění účastníků dopravních nehod s ohledem na aktivní prvky ve vozidlech.

Projektový list - Aktsys

Nový typ opěrky hlavy lépe ochrání vaši hlavu i páteř

Ke zranění posádky vozidla může v některých případech docházet i při poměrně nízkých rychlostech. Jak dokládají údaje z hloubkové analýzy dopravních nehod, typicky se jedná o poranění hlavy a zejména krční páteře. K jejímu zranění dochází přibližně při třetině střetů.

Pro ochranu hlavy, resp. krční páteře, pak slouží hlavové opěrky (aktivní i pasivní). Většina v současné době využívaných opěrek není schopna ale ochránit hlavu a krční páteř při šikmých a bočních střetech nebo při rotaci vozidla.

Výzkum jsme proto zaměřili na vývoj nového typu aktivní opěrky, která po nárazu vysune boční strany. Je tak schopna zachytit excentrický náraz hlavy a zabránit tak jejímu pohybu do boků a zkroucení krku, které často vede k poranění krční páteře.

Konstrukci opěrky máme chráněnou prostřednictvím užitného vzoru a patentu.

Projektový list - Opěrka hlavy

Mobilní měřící zařízení ke zjišťování podélného koeficientu tření.

Pomocí přístroje pro zjišťování podélného koeficientu tření lze zjišťovat, jaké má povrch vozovky protismykové vlastnosti. Jeho předností je zejména jednoduchost použití a velikost (ve srovnání s ostatními přístroji). Nový přístroj mohou pro zjištění protismykových vlastností využívat také správci pozemních komunikací, dopravní inženýři i další úředníci, případně také dopravní policie při šetření dopravních nehod.

Projektový list - Mobilní měřící zařízení

Výchova a vzdělání

eTesty

Na základě našich zkušeností z dopravních nehod jsme navrhli nové testové otázky, které byly zařazeny do platných sad testů pro autoškoly. Ty jsou koncipovány tak, aby se budoucí řidiči při jejich vyplňování zamýšleli nad dopravní situací a možnými scénáři jejího vývoje. Tímto způsobem se dále vzdělávají ale i opakují již nabyté vědomosti. Hlavním přínosem inovace systému eTestů je předcházení nesprávného chování nezkušených řidičů v nejčetnějších problémových situacích. Cílem je zvýšení bezpečnosti na pozemních komunikacích.

Metoda LARP (Life Action Role Play) v dopravní výchově

Poznatky z dopravních nehod se zraněním dětí a mládeže přispěly k vytvoření obsahu metodických listů a her, které je připravují na řešení dopravních situací. Formou aktivní hry se tak seznamují s reálnými dopravními situacemi, příčinami dopravních nehod a možnostmi jejich předcházení.

Více o obsahu metody LARP naleznete na webových stránkách

Data pro výcvik a testování na simulátoru nákladního vozidla

Centrum dopravního výzkumu se dlouhodobě zabývá výzkumem lidského faktoru v dopravě. Kromě plnění výzkumných úkolů, provádí také výcvik a evaluaci dopravního chování řidičů autobusu a nákladního vozidla prostřednictvím řidičského simulátoru. Ten je vybaven originální kabinou nákladního vozidla usazenou na pohybové základně věrně simulující skutečnou jízdu včetně otřesů a náklonů vozidla. Všechny ovládací a zobrazovací prvky přístrojové desky a interiéru kabiny jsou plně funkční, stejně jako pedály a řadicí páka, která umožňuje automatické či manuální řazení. Simulátorové zařízení je rovněž vybaveno monitory fyziologických funkcí, které synchronně s ostatními údaji o jízdě zaznamenávají průběžné hodnoty vybraných fyziologických projevů daného řidiče.

Ve virtuálním dopravním prostředí lze simulovat širokou škálu rizikových scénářů, různé povrchy vozovky, volitelnou adhezi, jízdu ve dne, v noci, i různé podmínky počasí a tímto zkoumat interakci řidiče s vozidlem, dopravním prostředím a ostatními účastníky provozu.Podkladem pro tvorbu rizikových dopravních situací byly také poznatky z hloubkové analýzy dopravních nehod.

Preventivní působení BESIP a Strategie BESIP

Hloubková analýza nehod slouží jako nástroj pro cílené, zaměřené, systémové a komplexní rozhodování o opatřeních v souvislosti s bezpečností silničního provozu, neboť umožňuje detailnější poznání mechanismu vzniku a průběhu nehod. Unikátní poznatky zjištěné v rámci HADN vytváří cenný podklad pro preventivní působení SO BESIP a je jedním z nejúčinnějších nástrojů pro směřování strategie BESIP.

Údaje zjištěné v rámci činnosti hloubkové analýzy dopravních nehod bývají využívány rovněž pro preventivní aktivity a komunikační kampaně, např.

  • Pro účely osvětové kampaně „Nepozornost zabíjí“ jsme připravili situace z reálných nehod.
  • Podklady z Hloubkové analýzy dopravních nehod sloužili také jako jeden z podkladů pro kampaně zaměřené na motocyklisty např. „Hele, motorka“ nebo Kampaň „Limit“.
  • Reálné scénáře dopravních nehod sloužili také jako jeden z podkladů pro tvorbu videospotů v rámci kampaně zaměřené na vzájemnou ohleduplnost mezi řidiči vozidel a chodci „Chybělo málo

Úprava dopravního prostoru

Činnost týmu hloubkové analýzy dopravních nehod přispívá k tvorbě samovysvětlujícího a odpouštějícího dopravního prostoru. Při šetření každé dopravní nehody je analyzován dopravní prostor jeho provedení a identifikovány nedostatky, které mohli přispět ke vzniku dopravní nehody nebo ovlivnit její následky. V relevantních případech jsou navrhována opatření, jak dopravní prostor upravit.

Mezi nejčastější nedostatky se řadí:

  • nevhodné uspořádání křižovatek,
  • špatný stav nebo sklon vozovky,
  • neodpovídající dopravní značení,
  • nedostatečné či špatné osvětlení přechodu pro chodce,
  • nebezpečné překážky, jako jsou sloupky, betonové propustky a další.

Navržená opatření a doporučení jsou dále diskutována se správci komunikace. V rámci naší činnosti jsme navrhli úpravy dopravního prostoru u přibližně 50 dopravních nehod s těžkými nebo smrtelnými následky a na řadě dalších míst, kde často dochází k dopravním nehodám.

Naše výsledky 02

Nebezpečné zakončení svodidla v místě vyjetí motorkáře mimo pozemní komunikaci

Implementace vodorovného dopravního značení pro motocyklisty v ČR

V rámci naší činnosti rovněž realizujeme pilotní studii zaměřenou na implementaci vodorovného dopravního značení pro motocyklisty v ČR. Ve vybraných lokalitách se objevuje speciální vodorovné značení, které má zlepšit bezpečnost motocyklistů v zatáčkách a navádět k bezpečnějšímu průjezdu zatáčkou – omezit jízdu příliš blízko středové čáry, kdy motocyklista již částečně zasahuje do protisměrného pruhu.

Výsledky výzkumu dopravních nehod pro výrobce vozidel

Data z výzkumu hloubkové analýzy dopravních nehod jsou používána výrobci vozidel k testování nových systémů. Výrobce si tímto způsobem může ověřit jejich chování v reálném provozu.

Další důležitou částí je výzkum poškození vozidel po dopravních nehodách. Výsledky, kterými disponujeme, zahrnují všechny možné kombinace rychlostí, kolizních partnerů, typů překážek a dalších vlivů, které není možné v laboratoři simulovat. Jsou proto velmi významným zdrojem informací pro další zlepšení bezpečnosti vozidel.

Jsme rovněž součástí iniciativy IGLAD (Initiative for the global harmonisation of accident data), která byla založena evropskými automobilkami již v roce 2010. Součástí konsorcia jsou výzkumné instituce, výrobci vozidel i systémů (například Volvo Cars, Continental a řada dalších). Databáze obsahuje data z 15 zemí z celého světa.

Kontakttel: +420 541 641 711
e-mail: cdv@cdv.gov.cz
Líšeňská 33a, 636 00 Brno

Kontakt
tel: +420 541 641 711
e-mail: cdv@cdv.gov.cz
Líšeňská 33a, 636 00 Brno
Stránky
Důležité odkazy

Copyright © 2022
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.